* لطفا آخرین نمونه کارهای ما را در کانال اینستاگرام ما دنبال کنید. * لطفا جهت سفارش و خرید ساعات کاری 20 - 8 در تماس باشید. تولید قطعات لاستیکی | صنایع لاستیکی خلیج فارس | قطعات لاستیکی | تسمه نقاله

تولید قطعات لاستیکی

تولید قطعات لاستیکی

تولید قطعات لاستیکی

قطعات لاستیکی

وقتی حرف از قطعات لاستیکی می شود، شما احتمالا یاد نوارهای  قطعات لاستیکی، قطعات لاستیکی ماشین، یا پاک کن مداد می افتید. اما این مواد فوق العاده چسبنده در واقع دهها هزار محصول مختلف را در بر میگیرد – همه چیز از مهرهای قطعات لاستیکی و کفشهای ضد آب تا تهیه در کت و شلوار، کیسه های شنا و شیلنگ های ماشین ظرفشویی. قطعات لاستیکی ، که معمولا برای بیش از 1000 سال است که  استفاده می شود، از وقتی قطعات لاستیکی به وجود آمدند ؛ در حال حاضر محصولات قطعات لاستیکی به احتمال زیاد به صورت مصنوعی در کارخانه های شیمیایی ساخته می شوند. این به خاطر این است که ما نمی توانیم به اندازه کافی قطعات لاستیکی طبیعی تولید کنیم تا نیازهای ما را تامین کنند. اجازه دهید نگاهی دقیق تر به یکی از شگفت انگیز ترین مواد جهان داشته باشیم!

قطعات لاستیکی چیست؟

هنگامی که مردم در مورد “قطعات لاستیکی” صحبت می کنند، معمولا مشخص نیست کدام نوع از قطعات لاستیکی مد نظرشان است. انواع مختلفی از قطعات لاستیکی وجود دارد، اما همه آنها به دو نوع گسترده تقسیم می شوند: قطعات لاستیکی طبیعی (لاتکس از گیاهان) و قطعات لاستیکی مصنوعی (ساخته شده مصنوعی در یک کارخانه شیمیایی یا آزمایشگاهی). مهمترین مصالح مصالح ساختمانی عبارتند از: استایرن بوتادین (SBR)، پلی اکریلیک و پلی وینیل استات (PVA)؛ انواع دیگر شامل پلی وینیل کلرید (PVC)، پلی کلروپران (بهتر است به نام نئوپرن) و انواع مختلف پلی اورتان. گرچه قطعات لاستیکی طبیعی و مصنوعی در بعضی موارد شبیه هستند، آنها با فرآیندهای کاملا متفاوت و شیمیایی کاملا متفاوت هستند.

قطعات لاستیکی طبیعی

قطعات لاستیکی طبیعی از یک مایع سفید و مایع سفید به نام لاتکس ساخته شده است که هنگام قطع آنها از گیاهان مشخص می شود.  اگرچه چیزی شبیه به 200 گیاه در جهان است که لاتکس تولید می کنند، بیش از 99 درصد از قطعات لاستیکی طبیعی جهان از لاتکس ساخته شده است که از گونه های درختی به نام Hevea brasiliensis، که به طور معمول به عنوان درخت قطعات لاستیکی شناخته می شود.

Guayule: گیاهی است که از آن می توان قطعات لاستیکی تولید کرد . لاتکس از یک سوم آب و یک سوم ذرات قطعات لاستیکی حاوی یک فرم معروف به تعلیق کلوئیدی  تشکیل شده است. لاستیک طبیعی یک پلیمر ایزوپرن است (همچنین به عنوان 2-methylbuta-1،3-diene شناخته می شود) با فرمول شیمیایی (C5H8) n. برای ساده تر، آن را از هزاران نفر از واحد های اصلی C5H8 (مونومر ایزوپرن) ساخته شده به راحتی به زنجیره های طولانی و پیچیده وصل شده است. این زنجیره های مولکول ها را می توان از هم جدا کرد و نسبتا راحت کشید، اما اگر آنها را آزاد کنید، آنها به طور مستقیم به عقب بر می گردند – و این باعث می شود که قطعات لاستیکی الاستیک ایجاد شود.

رشته های مصنوعی

رطوبت مصنوعی به عنوان نقطه شروع آن در کارخانه های شیمیایی با استفاده از پتروشیمی ها ساخته می شود. یکی از اولین (و هنوز هم یکی از بهترین شناخته شده) نئوپرن (نام تجاری برای پلی کلروپورن) است که با واکنش با استیلن و اسید هیدروکلریک ترکیب شده است. قطعات لاستیکی استایرن بوتادین امولسیون (E-SBR)، یکی دیگر از قطعات لاستیکی مصنوعی، به طور گسترده ای برای ساخت تایر خودرو استفاده می شود.

برای بقیه این مقاله، ما بیشتر بر روی قطعات لاستیکی طبیعی تمرکز می کنیم.

قطعات لاستیکی چگونه ساخته می شود؟
چارلز Goodyear

چندین مرحله کاملا متمایز برای تولید محصول از قطعات لاستیکی  طبیعی طول می کشد. اول، شما باید لاتکس خود را از درخت قطعات لاستیکی با استفاده از یک روند سنتی به نام بهره برداری قطعات لاستیکی جمع آوری کنید. این شامل ساختن یک برش گسترده و V شکل در پوست درخت است. همانطور که لاتکس را از درخت می کشید، در یک فنجان جمع می شود. لاتکس از درختان بسیاری پس از آن فیلتر، شسته شده و با اسید واکنش داده می شود تا ذرات لاستیک انعقاد بگیرند (با هم به هم چسبیده). قطعات لاستیکی ساخته شده در این راه به اسلب یا ورق فشار داده شده و سپس خشک شده، آماده برای مراحل بعدی تولید.

به خودی خود، قطعات لاستیکی پردازش نشده است که مفید باشد. هنگامی که آن را گرم می کند، آن را شکننده می کند زمانی که سرد و بدبخت و چسبنده است. فرآیندهای بیشتر برای تبدیل آن به مواد بسیار متنوع تر استفاده می شود. اولین مورد به عنوان چاشنی شناخته می شود (یک کلمه که ما معمولا برای توصیف نحوه چیدن حیوانات مواد غذایی استفاده می کنیم). ماشین های چسبناک “جویدن” قطعات لاستیکی خام را با استفاده از غلطک مکانیکی و پرس می کند تا آن را نرم تر، آسان تر به کار، و چسبنده تر. پس از قطعات لاستیکی پوشیده شده است، مواد شیمیایی اضافی مخلوط می شوند تا خواص آن را بهبود بخشد (به عنوان مثال، آن را سخت تر می کند). سپس، قطعات لاستیکی  شکل توسط غلطک (یک فرایند به نام calendering) به صورت شل شده است و یا به وسیله سوراخ های مخصوص شکل گرفته شده برای ساخت لوله های توخالی (یک فرایند به نام اکستروژن). در نهایت، قطعات لاستیکی به صورت جوش داده شده (پخته شده): گوگرد اضافه شده است و قطعات لاستیکی به حدود 140 درجه سانتیگراد (280 درجه فارنهایت) در یک اتوکلاو (یک نوع پخت فشار صنعتی) گرم می شود.

از کجا قطعات لاستیکی آمده است؟

همانطور که نام آن نشان می دهد، درخت لاستیک Hevea brasiliensis در اصل از برزیل آمده است، از آنجایی که آن را به چنین کشورهایی از شرق دور به عنوان مالزی، اندونزی، برمه، کامبوج، چین و ویتنام معرفی شد. در طول جنگ جهانی دوم، تامین مواد طبیعی از این ملت ها فقط زمانی بود که تقاضای زیادی از ارتش وجود داشت و این باعث شد که توسعه ی رشته های مصنوعی، به ویژه در آلمان و ایالات متحده افزایش یابد. امروزه اکثر قطعات لاستیکی طبیعی هنوز از شرق دور هستند، در حالی که روسیه و جمهوری سابق آن، فرانسه، آلمان و ایالات متحده در میان تولید کنندگان پیشرو جهان از قطعات لاستیکی های مصنوعی هستند. بزرگترین منبع منحصر به فرد از قطعات لاستیکی های لاتکس در جهان، پلت فرم قطعات لاستیکی Harbel در نزدیکی مونروویا در لیبریا است که در دهه 1920 و 1930 توسط شرکت تایر Firestone تاسیس شده است.

ما از قطعات لاستیکی استفاده می کنیم؟

سه استفاده از قطعات لاستیکی : یک پاک کن مداد لاتکس، کمربند قطعات لاستیکی از یک جاروبرقی و یک واشر شستشو

خواص فیزیکی و شیمیایی یک ماده، آنچه که ما از آن استفاده می کنیم دقت می کنیم.  به عنوان مثال، هر کس می داند لاستیک قوی، چسبناک، انعطاف پذیر (الاستیک)، با دوام، و ضد آب است، بنابراین جای تعجب نیست در چیزهایی مانند لباس ضد آب و ضد چکمه ولینگتون، گچ چسبیده، و چسب از لاستیک استفاده می شود.

نئوپرن (پلی کلرورپن) به عنوان عایق حرارتی، پوشش بیرونی wetsuits شناخته می شود، اما کاربرد آن بسیار بیشتر از بسیاری دیگر از آگاهان است. حمایت های پزشکی از انواع مختلف از آن استفاده می شود، زیرا، به سرعت گرم می شود و برای ضد عفونی کردن مواد استفاده می شود. از آنجا که آن را انعطاف پذیر و ضد آب است، آن را نیز به طور گسترده ای به عنوان یک مصالح ساختمانی، به عنوان مثال، به عنوان یک صدا گیر سقف و کف، و به عنوان جذب اسفنجی صدا و لرزش در پنجره ها و درب پنجره استفاده می شود.

اگر چه جهان اشتیاق گسترده ای برای قطعات لاستیکی جدید دارد، ما مقدار زیادی از مواد زائد قطعات لاستیکی ، به ویژه از لاستیک های دور ریخته شده تولید می کنیم، و این خود تبدیل به یک ماده خام مهم است. به گزارش انجمن تولید کنندگان قطعات لاستیکی ، ایالات متحده تنها در سال 2011 حدود 270 میلیون تایر قطعات لاستیکی خودرو را تولید کرد که حدود یک سوم از تمام لاستیک های مورد استفاده در سراسر جهان است. در حالی که برخی از این retreaded و دیگران زمین را به یک کل با درجه پایین که می تواند برای طبقه در چیزهایی مثل زمین بازی استفاده می شود، بیش از نیمی از آنها به هدر (یا سوخته به عنوان سوخت و یا در محل های دفن زباله دفن). به تارگی قطعات لاستکی استفاده شده از توپ فوتبال و لاستیک خودرو و … بازیافت می شوند.

WhatsApp